HAZIR MUTFAKÇILAR 2020 NİN İHRACATINI İLK YARIDA GEÇTİ

2020 yılında pandeminin etkisiyle ihracatı yüzde 17 kayıpla 37 milyon 16 bin dolar düzeyinde tamamlayan mutfak sektörü, bu yıl hızlı toparlama yaşadı. Hazır mutfak ve banyo sektörün büyüklüğü 1 milyar dolara, yıllık üretim adedi de 1 milyona gelirken, ihracatta ivme kazandı. Mobilya Dernekleri Federasyonu'na (MOSFED) göre, haziran ayı itibarıyla yıllık olarak ihracatım 43 milyon 567bin dolarla 2020yılsonu değerinin yüzde 18 üstüne çıkardı. İç pazarda büyüyor MOSFED Başkanı Ahmet Güleç, Sanayi Üretim Endeksi verilerine göre 2020"de mutfak mobilyası imalatında reel değerlerle yüzde 5 büyüme gerçekleştiğini belirtti. Büyümenin tamamen perakende kanalındaki artışa dayandığını kaydeden Güleç, "Tamamlanan konut sayılarına bağlı olarak 2 yıl üst üste daralma yaşanıyordu. Ancak bu yıl proje kanalında da yeniden büyüme eğiliminin başladı. Sanayi Üretim Endeksine göre mutfak mobilyası imalatı, 2020 Mayıs ayı itibarı ile yıllık olarak, önceki yılın yüzde 18 üstünde seyrediyor. Proje kanalında yaşanan hareketlenme ve perakende kanalındaki canlılığın devanı ediyor olması bu seneyi mayıs ayındaki mevcut düzeyin de üstünde bir büyüme ile tamamlayacağımıza işaret ediyor. Ekonomik büyüme beklentiler çerçevesinde devam ederse yapı ruhsatlarındaki artışın da etkisi ile önümüzdeki yıl sektörün yüzde 10 ila 20 bandında artış gerçekleşmesini hedefliyoruz" diye konuştu. Mutfak sektörüne bakıldığında birçok şirketin ihracat atağında olduğu dikkat çekiyor. Mutfakçıların gözde ihracat pazarları ise Avrupa ve ABD ihracat ve yenileme pazarının etkisiyle mutfak pazarı yılı yüzde 10 ile 20 arasında büyüme ile bitirmeye hazırlanıyor. •Avrupa ve ABD s yükselen pazar Adana'da hazır mutfak imalatı sektöründe faaliyet gösteren Sistem, iki yıl önce hazır mutfak dolapları ile girdiği ABD'de pazar payını artırıyor. Ürettiği ürünlerin yüzde 40'nı ABD pazarına gönderen şirket. Avrupa'da yükselmeyi hedefliyor. Bu yıl planladığı yatımlarla kapasitesini yüzde 50 oranında arttıracağını belirten Sistema Pazarlama ve Satış Direktörü Yunus Çalık, firmanın ihracat hedefine odaklandığını söyledi. •Yenileme büyümeyi tetikledi Albox Yönetim Kurulu Başkanı Olgun Sağlam sektördeki talebin yüzde 60'ının yenileme pazarında geldiğini söyledi. 2018 yılına kadar talebin yüzde 70'inin yeni inşaatlardan geldiğini belirten Sağlam, "Yenileme ise yüzde 30 düzeyindeydi, inşaat sektöründe vitesin küçülmesiyle şu anda yüzde 40'a, yüzde 60'a geldiğini söyleyebiliriz. Yaklaşık her yıl Türkiye'de 600 bin civarı konuta ihtiyaç duyulan Türkiye'de yeni yapılan binaların dışında, mevcut banyo ve mutfakların yenilenmesiyle 1 milyon adet mutfağın ve banyonun üretilmesi ve ithal edilmesi anlamına geliyor. Pazar, her yıl yüzde 10 büyüyor. Bu anlamda mobilya sektörüyle paralellik gösteriyor" dedi. •Kelebek payını yüzde 30'a çıkaracak İki yıl önce Kelebek Mutfak markası olarak yeniden yapılanma kararı aldıklarını söyleyen Kelebek Mobilya Genel Müdür Yardımcısı Tolga Kaya da, "Yurtdışında şu an Azerbaycan bayimizin yanı sıra sözleşmesi yeni imzalanmış olan Hırvatistan, Kosova, Gabon, İtalya bayiliklerimiz bulunuyor. 2022 yılı Kelebek Mutfak için ihracatta büyüme yılı olacak. Mevcutta yüzde 10 olan ihracat payını 2023'te yüzde 30'a çıkarma hedefimiz bulunuyor" dedi. Yerli markaların oranı yüzde 60'a çıktı Bir dönem yabancı firmaların boy gösterdiği sektörde modüler mutfak ve banyo alanındaki toplam firma sayısı 130'a çıkarken, bu firmaların ise yüzde 60'ı yerli üretici markalardan diğer yüzde 40'ı ithal markalardan oluşuyor. İthal markaların yüzde 70'inin İtalyan, yüzde 30'unun Alman olduğu pazarda yerli üreticiler de kendi markalarıyla dış pazarlarda boy gösteriyor. Yıllık üretim adedi 1 milyon yaklaşan Türkiye hazır mutfak sektörü bu yıl ihracatını hızla yükseltiyor. Sektör 2020 yılı ihracatını ilk yarıda yüzde 18'in üzerine çıkararak 43 milyon 567 bin dolara ulaştı.